Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Recension: Snabba Cash

Snabba Cash, av Jens Lapidus

Ja, jag vet. Den släpptes för sådär 12 år sen. Jag är sent ute. Eller, som jag hade skrivit om jag valt språket Jens använder i S. Cash: Jag sent ute.

Låt mig börja med det positiva. Lapidus har uppenbarligen gjort en jäkla massa research (vet att jag läste mycket om detta just när den släpptes, att han hängt med kriminella etcetera, men minns inget av det dagsfärskt). Hur som är det intressant och för stark trovärdighet till materialet, vilket jag gillar. Berättelsen om JW är intressant, men jag stör mig tidigt på språket. Det här att han valt skriva utifrån sina karaktärers eget språk. Jag är ledsen, men det funkar inte alls för mig (uppenbarligen för många andra dock), men jag upplever det bara slarvigt. Det förstör. Samtidigt förgyller det lyssningen med underbara syftningsfel som denna; “De gick till duscharna. Sköljde av sig. Sket i bassängen”. Jag skulle inte vilja vara städare på det hotellet.

Vidare, och anklaga mig gärna för att vara PK-fjant eller vad ni vill kalla det, men: Testosteronet i det här går att skiva och lägga på macka. Ja, gitta. Jag vet att det är en roman om den undre världen, yo, men det finns inte en enda vettigt beskriven kvinna i alla de här 16 timmarna lyssning. Det befinner sig alla i bakgrunden eller agerar åtrå för männen. Eller blir våldtagna (påminner lite om Dag Öhrlunds böcker om psykopaten Silfverbjelke där detaljerade våldtäkter återfinns var tjugonde sida).

Berättelsen är långsam, det blir ärligt talat ingen påtaglig spänning att tala om förrän framåt bokens sista tredjedel. Snabba cash är en av de mest omtalade böckerna i Sverige. Alla vet vad det är, oavsett om man läst, sett filmerna eller bara hört talas om det. Men det är inte riktigt min cup of tea.

Men Morgan Alling är duktig som inläsare. Har för mig att det finns en till version, kanske inläst av Jonas Malmsjö, som tar hand om uppföljarna, men jag låter det vara osagt. Alling fick läsa för mig, och med det är jag nöjd.

2,5 av 5 pannkakor till en överskattad krim.

Till startsidan