Recension: I mördarens skugga

I mördarens skugga, av Samuel Karlsson

Detta är del två i serien om Jessica Jackson, mikrobryggeri-pliten på fiktiva Mörkö. Första delen, Morden på Mörkö, har tidigare recenserats (och bitvis hyllats) på bloggen. Den här bokserien har blivit väldigt populär, och jag kan förstå varför.

Vi snor från baksidan:

“Jessica Jackson är tjänstledig från sitt jobb som kriminalinspektör och börjar få fart på sitt mikrobryggeri i det gamla mejeriet på Mörkö. Men när hennes pappa Larry kommer tillbaka från USA grusas hennes planer. Han är inte alls glad över förändringarna som skett i hans gamla hem. När några dykare blir brutalt mördade tvingas Jessica lägga planerna för sitt bryggeri på is och hon kastas in i ett intensivt spaningsarbete i jakten på gärningsmannen. Flera av öns innevånare verkar vara inblandade med dunkla motiv.”

Ovan är inte hela baksidestexten, men jag valde att inte ta med det sista då jag tycker att det avslöjar onödigt om bokens innehåll. Ingen mega-spoiler, men ändock.

Del två är även den inläst av Gunilla Leining, som snabbt kommit att bli en av de tryggare ljudboksrösterna i mina öron.

Jag har läst att många tyckt mer om den här delen än den första. Personligen är jag kluven. I mördarens skugga upplever jag något rappare än första delen. Handlingen drivs fram snabbt och den har ett helt annat tempo, vilket jag gillar. Inte för att första boken saknade tempo, men det tar ju alltid lite tid när karaktärer och bakgrund ska etableras. Jag gillar Karlssons målande språk och tycker mig få en rätt bra bild av den här ön där folk dör som flugor.

Däremot får jag inte riktigt samma adrenalinpåslag och wow-känsla som vid den underbara, tragiska vändningen i ettan där verkligheten klev in i bilden på ett nytt sätt. Jag tycker att Jessica Jackson är en intressant och väl utmejslad karaktär, men i den här uppföljaren så störs jag faktiskt av att hon ofta agerar så satans otaktiskt och trampar i klaveret flera gånger. Men vad tusan, det väcker ju känslor!

Summa summarum. I mördarens skugga är spännande och bra, medan föregångaren föll mig något mer i smaken. Jag ser fram emot att följa Jackson i fler böcker.

I mördarens skugga slutar på 3,5 starka pannkakor av 5.