Recension: Allt du gör

Allt du gör, av Lars Wernström

Vilken trevlig vecka då man får chansen att ta del av ytterligare en ny bekantskap. Detta är Lars Wernströms debut, en krim som (i likhet med min egen, pågående krim) handlar om en privatutredare. Denna recension avhandlar Allt du gör del 1-3 som tillsammans utgör hela första romanen.

“Erik Sandell driver utredningsbyrån Sandell Investigation. Uppdragen är ofta enkla, men en dag blir han och kollegan Jessica Wallman uppsökta av en kvinna som har större bekymmer än en otrogen älskare. Lisa Molander har fått hotbrev skickade till sig och är orolig för sin och dotterns säkerhet, men hon vill inte gå till polisen. Erik och Jessica börjar gräva i Lisas förflutna och prata med hennes kollegor. Snart visar det sig att det är en hel del som inte står rätt till på Lisas arbetsplats, en reklambyrå. Ju mer de gräver, desto fler frågor väcks. Varför vill Lisa inte gå till polisen? Erik och Jessica börjar misstänka att det finns något som hon inte berättar för dem.”

Allt du gör är en oerhört trevlig krimroman. Eller, trevlig? Den innehåller ju naturligtvis hemskheter, men man är minst sagt fast redan från start. Med det sagt – Det börjar bra, riktigt bra. Wernström leder snabbt och effektivt in oss i en intressant intrig. Karaktärerna vi får lära känna är väldigt lätta att tycka om och författaren lyckas här med en annan sak jag gillar: Han introducerar merparten av romanens karaktärer under ganska kort tid, men utan att det känns rörigt. Jag upplever många gånger att det kan bli svårt att skilja karaktärer åt när det introduceras flera på relativt kort tid (det kanske säger mer om mitt röriga inre än författarna, å andra sidan, men det ska vi inte doktorera i här).

I övrigt så har boken det en bra krim ska innehålla: Intressanta karaktärer (redan nämnt), en spännande intrig som håller intresset uppe rakt igenom och någon trevlig twist.

Wernströms språk är lätt att ta till sig. Korta, snygga meningar utan utdragna detaljerade beskrivningar. Det förekommer några onödiga upprepningar som borde ha suddats ut i korren, men det är absolut inget som stör nämnvärt. Jag har inget annat negativt att tillföra den här recension. Det är kanske inget nyskapande mästerverk som kommer att hänga med mig i skallen länge, men det är en väldigt bra och spännande krim. Punkt.

Det enda jag ställer mig frågande till är nödvändigheten att dela upp boken i tre delar. Jag kan förstå satsningar som Storytel Originals (även om jag själv faktiskt skarpt ogillar uppdelade episoder á ca 60 min), men att ta en roman på ca 11 timmar speltid och dela upp i tre känns ganska … menlöst.

Björn Bengtsson är även han en ny bekantskap för mig. Han har en röst och ett flyt som fungerar perfekt för den här berättelsen.

Nu ser jag verkligen fram emot att få fler berättelse om Sandell och hans vänner.

Allt du gör är en imponerande debut. Jag tilldelar den 4 av 5 pannkakor.