Recension: Försvararen

Försvararen, av Anna Karolina

En nysläppt bok som florerat ganska flitigt i mina kanaler är just Försvararen. Detta är min första, men långt ifrån sista, bekantskap med Anna Karolina.

“En av oss kommer att dö idag.”
Det är julafton när Jasmine Moretti yttrar de ödesdigra orden till sin tvillingbror Nicolas. Han viftar bort henne, och tillsammans firar de av julen inne på pubens toalett med ett par linor kokain, och fortsätter festen tills de däckar hemma i Jasmines soffa. Bara en av dem vaknar igen.
Den uppsagda polisen Ebba Tapper väcks av ett envist knackande på dörren och släpar sig ut till hallen. I trapphuset står den beryktade advokaten Angela Köhler som just tagit sig an en medialt uppmärksammad klient. Hon behöver Ebbas hjälp och godtar inte ett nej. Plötsligt är Ebba biträdande jurist i Sveriges just nu hetaste mordutredning.
Brutalt kastas hon in i fallet och tvingas konfrontera både sina tidigare kollegor och orsaken till varför de frös ut henne. Det blir en maktkamp där bägge sidor vill vinna. Men frågan är vem som vill det mest.”

Försvararen börjar intressant och Karolinas korta, effektiva meningar fångar in mig snabbt. Efter inledningen går tempot ned lite även om det aldrig blir ointressant eller långsamt. Det rappa språket och bitvis riktigt underfundiga delarna ger ett fint flyt. Karaktärerna Ebba Tapper och Angela Köhler stör jag mig till en början rätt mycket på – främst har jag svårt att sympatisera med dem. Men det ändras med tiden, när man lär känna dem bättre och förstår bådas bakomliggande djup. Det är riktigt snyggt uppbyggt!

Allt som allt tycker jag att detta är en riktigt intressant början på vad jag antar blir en serie böcker om karaktärerna. När huvudintrigen väl tar fart är det riktigt intressant, sorgligt, tragiskt och bitvis obehagligt. Handlingen i sig fungerar bra, men styrkan ligger i främst i karaktärernas djup, gestaltning och utveckling. Och de korta, härliga meningarna. Och, återigen, den underfundiga humorn.

Däremot tillhör jag skaran som har svårt för Katarina Ewerlöf som inläsare. Känslan av radioteater stör mig vanligtvis inte, även om det kanske inte passar genren som hand i handske. Jag upplever att det görs lite på bekostan av spänningen. Däremot är vissa karaktärsgestalningar suveräna, som när hon smaskar fram dialog tillhörande en karaktär som just stoppat in något i käften.

Jag ser fram emot att åter få följa Ebba och Angela!

Försvararen slutar på 4 av 5 pannkakor.