Lockdown, av Peter May
May är en ny bekantskap och när jag börjar lyssna på Lockdown slås jag återigen av tanken att jag mestadels lyssnar på ljudböcker av svenska författare. Varför vet jag inte riktigt. Det blir väl lätt så, inte minst när man har ett stort antal författarkollegor vars böcker man vill lyssna på. Hur som, när jag förstod att detta var en deckare i dystopikostym kunde jag inte hålla mig borta.
“London – epicentret för en global pandemi – är en stad i total lockdown. Undantagstillstånd har utfärdats, gatorna sjuder av våld och ingen går säker för det dödliga virus som redan krävt tusentals offer.
På en byggarbetsplats där ett akutsjukhus håller på att uppföras hittas en tidig morgon kvarlevorna av ett mördat barn. Den hemlighet som uppenbarligen var tänkt att begravas under den nya byggnaden ligger nu i öppen dager, men under rådande omständigheter har mördaren fortfarande oddsen på sin sida och polisen har en minst sagt svår utredning framför sig.
Det otacksamma uppdraget faller på kriminalkommissarie Jack MacNeil, som om bara lite mer än ett dygn ska sluta som polis. Hans karriär ligger i spillror, äktenskapet är över och under sin sista dag tvingas han också konstatera att den till synes ohejdbara pandemin nu även drabbat hans egen familj.
När han börjar nysta i fallet inser han snart att någon där ute övervakar honom på mycket nära håll. Någon som är beredd att döda igen för att dölja sanningen. Frågan är vad som kommer att stoppa MacNeil först – viruset eller mördaren?”
Det är intressant att lyssna på förordet, hur förlagen refuserade Lockdown när den först skrevs långt innan året 2020. Anledningen? Den framstod alldeles för osannolik. Nu vet jag i och för sig inte hur mycket May skrivit om och redigerat när han väl dammade av manuset, men är innehållet ens i närheten av ursprungsmanuset så är det sannerligen skrämmande likt verkligheten.
Lockdown är bra. Riktigt bra. Att mitt under rådande pandemi släppa en bok där en mordutredning förläggs till liknande världssituation kan möjligen framstå som lite osmakligt i somligas tycke (då lär samma människor även se liknande på att uppföljaren till min debutroman släppts på ljudbok under hösten, även om den inte är överdrivet lik verkligheten), men jag tillhör inte den skaran. Tvärtom anser jag det vara något av ett genidrag. Att ha ett Storbritannien i lockdown mitt under en rådande fågelinfluensapandemi som backdrop för en mordutredning där situation och omständigheter gör att rättsväsende måste kämpa extra mycket mot klockan tillför verkligen en extra dimension. Sedan finns det andra vändningar som fungerar riktigt snyggt.
Jag gillar detta skarpt. Det är rappt berättat och spännande från början till slut. Smart och intressant. MacNeil är måhända inte världens mest intressanta karaktär, men det gör faktiskt inget. Assistenten Amy är desto mer välgestaltad, även om jag kan tycka att vissa beskrivningar av henne och andra karaktärer kan te sig lite … märkliga, i brist på ett bättre ord. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad.
Trovärdigheten vacklar lite framåt slutet. Detta i sig behöver inte vara ett problem och inte nödvändigtvis något andra tänker eller stör sig på. Det förstör inte direkt för min del heller, även om jag tycker att det är lite synd när man lyckas framhäva en så stark känsla av realism i början.
Magnus Roosmann står för inläsning och gör det i vanlig ordning bra.