Recension: Det hon slåss för

Det hon slåss för, av Andreas Ek

Den produktiva författaren och kriminalteknikern Ek är tillbaka för att följa upp förra årets debut inom deckargenren, Mörkret inom honom.

“Mats Cronstedt, vd på Sveriges mest framgångsrika advokatfirma, drabbas av ett inbrott och blir bestulen på sin mörkaste hemlighet. När en anställd hittas mördad förstår Mats att det har kopplingar till stölden och att han kan stå på tur. Jannica Brandt på enheten för grova brott i södra Stockholm får huvudansvaret för mordutredningen. Tillsammans med kollegorna nystas ärendet upp och ett avslöjande som visar sig dölja en fruktansvärd sanning skapar ett eko runt om i världen.”

Genrehopp

Det här är andra boken om polisen Jannica Brandt. I första boken fick vi följa med på en jakt efter en mördare som gav sig på folk i joggingspåret. Jag som tyckte mycket om Eks första böcker Raseri och Törst, vilka tillhör en genre jag själv också skrivit mycket – nämligen dystopi – blev först lite lätt besviken när det meddelades att han skulle hoppa över till deckare. Besvikelsen blev dock kortvarig. Dels är han hyperaktuell i år med en spinoff-trilogi till ursprunget, men så var Mörkret inom honom också en riktigt tät och välskriven thriller.

Jannica Brandt, del två

I den här boken får vi lära känna nya sidor av Jannica, en karaktär jag tycker att Ek lyckats göra riktigt intressant. Hennes roll som sambo och bonusmorsa är intressant. Det är kul att slippa de värsta klyschorna vi träffar på i många andra deckare. Rivaliteten som blossar upp  är också småkul och visar en lite ny sida av Jannica som jag först tyckte skavde lite innan jag insåg att … Nä, that thing called love kan få alla att gå lite ur karaktär. En tio år gammal händelse gör sig också påmind i ett annat sammanhang och leder till sena efterdyningar som gestaltas skickligt. Intrigen i del två känns väl genomtänkt och obehaglig, om än välbeprövad. Men så har Ek en liten ace up his sleave.

Välskrivet, som vanligt

Redan när jag lyssnade på Raseri så stod det klart att Andreas Ek skulle bli en författare jag kommer att följa nära (inte stalkernära) och det har befästs mer för varje bok. Språket flyter på och har utvecklats rejält sedan första boken, likaså har Ek varit s-u-v-e-r-ä-n på spänning ända från start. Det tycker jag att han lyckas hålla i rätt bra även i denna genre som jag ofta kan tycka lätt blir lite segdraget i diverse utredningsfaser. Hans egen bakgrund som hårdkokt snut gör ju naturligtvis sitt till för att sätta prägel på kollegornas språk och handlande. Viss samhällskritik får vi också!

Do the twist

I slutändan så tycker jag nog att Det hon slåss för är lika bra som första delen, även om jag tyckte att spänningsnivån låg ett snäpp högre där. Det tycker jag dock räddas rejält av ett perspektiv och en utveckling i handlingen framåt slutet som jag verkligen älskar. Älskar. Men så finns den där sista twisten som jag känner att … Ja, den funkar, och den är finurlig, men är den nödvändig? Får den påföljder i kommande bok eller böcker är svaret ett klart ja, men annars: ett halvt stilpoäng, men domaren måste ändå säga att sluttampen var så gott som fulländad även innan.

Inläsning

Just det, vi ska nämna inläsningen, som likt i del ett görs av Sandra Andreis. Utöver några små petitesser med fel uttal så tycker jag att hon gör ett riktigt bra jobb.

Nu ser jag fram emot lite förödelse, fruktan och flykt.