Recension: Losing big or losing everything

Losing big or losing everything, av Niclas Christoffer

Niclas Christoffer har tidigare skrivit flera riktigt starka ungdomsböcker som avhandlar olika ämnen som mobbing och psykisk ohälsa. Hans senaste vandrar också kring dessa teman men är något helt annat än tidigare böcker.

“Hungerspelen möter Biggest Loser i komikern Niclas Christoffers drastiska dystopi om ett framtida Sverige där vikten och hälsan helt och hållet bestämmer dina rättigheter. De 14-åriga tvillingarna Xerena och Xerene hamnar i världens populäraste dokusåpa – Losing big or losing everything där allt handlar om att gå ner i vikt. Vinnaren får tillbaka alla sina rättigheter och får leva ett liv i lyx med alla bekvämligheter. Men det finns en hake – de som inte vinner dör … ”

En okänd röst

Hanna Ardéhn, känd från starka Netflix-serien “Störst av allt” står för inläsningen och är en för mig sedan tidigare okänd ljudboksröst. Hon gör ett riktigt, riktigt bra jobb.

Hunger Games på skånska

När jag började lyssna på “Losing big … ” hörde jag av någon anledning i bakhuvudet hur Niclas uttalar Hunger Games med skånsk dialekt. Ni vet. “Hangööööö Geejms”. Och nog finns det likheter med Suzanne Collins omåttligt populära böcker om Katniss Everdeen. Mer när man läser baksidestexten än när man börjar plöja den faktiska boken, ska dock sägas – positivt menat! Som förhandsinformationen avslöjar så är det mycket riktigt en finurlig crossover mellan Hunger games (och Battle Royale!) och Biggest loser. En obehaglig och samtidigt befriande sådan.

Ungdomsbok, säger du?

“Losing big … ” är kategoriserad som en ungdomsbok, men jag tycker definitivt inte att man ska sätta någon form av åldersstämpel, för det här fungerar minst lika bra för vuxna som för ungdomar – inte minst vill jag påtala att budskapet är minst lika viktigt att ta till sig för både unga och vuxna.

Komiker, satiriker

Niclas är ståuppkomiker, något som kanske inte märks mycket av i hans väldigt seriösa (och viktiga!) böcker. I “Losing big … ” bjuds dock på fantastisk satir av ett fantastiskt märkligt samhälle. Jag drar ofta på smilbanden och skakar på huvudet åt underbara detaljer. “Losing big … ” är oerhört välskriven, genomtänkt och smart. Det ska även sägas att detta, till skillnad från nämnda “Hunger Games” inte är särskilt våldsam, tro’t eller ej. Niclas lyckas med små medel och utan onödiga detaljer förmedla precis tillräckligt. Det finns oerhört mycket att älska. Jag tycker väldigt mycket om samtliga av Niclas Christoffers böcker, men “Losing big … ” är hans helt klart bästa hittills.

Jag slår vad om att den vinner nästa års Storytel Awards i kategori ungdomsbok samt att Netflix (eller helst någon annan som inte vill superstressa fram en slutprodukt) filmatiserar trilogin.

Författare Niclas Christoffer.

Losing big or losing everything kammar hem fullpott. 5 av 5 pannkakor.