Recension: 36 frågor om kärlek

36 frågor om kärlek, av Callum Bloodworth

När jag först läste titeln trodde jag nästan att det handlade om en självhjälpsbok för singlar, men nej, det här är nåt helt annat. Och innan recensionen kommer igång, låt oss för en stund fokusera på författarens namn. Callum. Bloodworth. Inte bara det. LORD Callum Bloodworth, för att vara exakt. Det kan vara universums häftigaste namn, och håll med om att det låter som en riktigt ondskefull Bond-skurk (som planerar att decimera världsbefolkningen med hjälp av en dödlig croissantburen pandemi).

“Kärlek är ingen vetenskap. Eller?

Dylan Lantz vill helst inte prata om att han snart fyller 30. Inte heller att han är singel, avskyr sitt jobb eller är usel på förhållanden. Efter att i ett svagt ögonblick slutit en pakt att hitta kärleken innan sin födelsedag accepterar han sin mammas förslag att gå på blinddejt. Då träffar han Nora.

Laddad med 36 frågor, som sägs vetenskapligt garantera bättre dejtinglycka, försöker han vinna hennes hjärta. Det finns bara två problem. Han har inte berättat om sin bror Max. Han har inte heller berättat för henne om Emma. Bästa kompisen som han delar lägenhet med och som hittills varit den viktigaste kvinnan i hans liv.

“36 frågor om kärlek” är en romantisk komedi fylld med humor, svärta och croissanter.”

Som kaffe med croissant

Vi börjar som vanligt recensionen med att bedöma inläsningen. I det här fallet är det Viktor Åkerblom som står för den och han har funnits med på min favvolista ett bra tag. Åkerbloms säkra inläsning passar Bloodworths ord som, just det, kaffe passar till en nybakt croissant eller tio. Jag vill inte fara med klyschor som “match made in heaven”, men jag känner mig tvungen.

Dejta med Dylan

“36 frågor … ” slänger oss rakt in i snart trettioåriga Dylans dekadenta liv och tonens sätts väldigt snabbt. Det är dråpligt, underhållande och rappt berättat. Callum har dessutom laddat sin debut med riktigt skarp ammunition i form av ett gäng riktigt härliga karaktärer så klockrent beskrivna att de alla känns som människor jag själv känner – och nog finns karaktärsdrag hos ett antal människor i min egen bekantskapskrets. De är lätta att ta till sig och likaså intrigen som egentligen tar sitt avstamp i en mamma-regisserad blinddejt.

Ett bultande hjärta

Det börjar lättsamt och skojfriskt, men det tar inte så värst lång tid innan Bloodworth (Lord, rec. anm) visar prov på svärta. Och jäklar i min lilla Tesla vilken känslofylld resa vi bjuds på. Det är länge sedan jag lyssnade på en bok som så träffsäkert och hänsynslöst lekte med mina känslor såhär. Ena stunden går man och fånler åt någons dråpliga kommentar för att i nästa låtsas att man inte alls har gråten i halsen utan att man faktiskt råkat peta sig i ögat med pekfingret efter att ha skurit schalottenlök med slö kniv. Emmas lillebror Carl är en karaktär vars medverkan fått mitt känsloliv att pendla mellan nära-på-gråt och hjärtliga skratt som få andra. Jag lyssnade på sista 3 timmarna (i 2 x hastighet, så i realiteten 90 minuter) av boken under en promenad – av någon jävla anledning lyckas jag alltid pricka in så att jag lyssnar på de mest känslomässiga delarna av böcker medan jag rör mig ute bland folk (jag lyssnade bland annat på Björn Natthiko’s tacktal till sin förtvinande kropp medan jag promenerade i solsken. Plan well executed, boyo). Idag var det tack och lov mörkt som i Noras strumplåda så runt sjöarna kan ingen se dig gråta. Eller ja, det var nära på i alla fall, men jag fick kämpa nästan lika hårt som när mitt trettonåriga jag såg “The Green Mile” för första gången och vägrade bryta ihop inför familjen. Berättelsen i sig kanske är lite förutsägbar i sin natur och det håller på att bli lite Love Actually-smörigt men det gör absolut ingenting – jag ler som en idiot och tackar för även den smöriga känslostormen. Jag ska inte tjata på mycket mer, men väljer att summera såhär: “36 frågor om kärlek” är en av de absolut starkaste böcker jag plöjt på väldigt, väldigt länge.

Lord Callum Bloodworth. Författare och superskurk.

Fullpott. 5 av 5 pannkakor (eller croissanter med choklad) till “36 frågor om kärlek”.

Croissant. För att jag kan.