Recension: Släcka liv

Släcka liv, av Pernilla Ericson

Pernilla följde härom året upp sin trilogi om ERLA-gruppen (tre böcker jag gillar skarpt – har ni inte lyssnat så har ni många timmar spänning att se fram emot!) med en ny serie om polisen Lilly Hed. Släcka liv är del två.

“Det går inte att slå larm, inte att ringa på hjälp, det går inte ens att tända en lampa …

Ett olöst mord skakar den norrländska byn Skageby och polisutredare Lilly Hed och kriminalinspektör Liv Kaspi kallas in. En extrem höststorm drar in över Sverige med utslagen el, översvämningar efter skyfall, nedfallna träd och lilla Skageby drabbas hårt. All kontakt med omvärlden bryts och dolt i mörkret sker ytterligare ett mord. Skräcken sprider sig i det lilla samhället.

I “300 grader” (2020) etablerades stjärnpolisen Lilly Hed och i “Släcka liv”, ingår hon och kollegan Liv Kaspi (från Pernilla Ericsons tidigare serie om Erla-gruppen), i Operation spjutspets, en satsning på till synes olösliga fall.”

Leining tar över

Eva Röse läste in första delen, men här är det veteranen Leining som tar över. Hon gör det med bravur och visar varför hon är en av mina favoriter.

Från 300 till minusgrader

Vi tar en liten re-cap. Ericsons trilogi om ERLA-gruppen handlar om Liv Kaspi, som nu även dyker upp som en av huvudpersonerna i Släcka liv och det är välkommet, för Liv är en karaktär jag kom att tycka väldigt mycket om. Jag gillade 300 grader, den har en riktigt intressant och spännande intrig, men däremot fastnade jag aldrig för karaktärerna vi introducerades för. De kändes lite småträiga på nåt vis. Den känslan är som bortblåst när Släcka liv sätter igång. Här fördjupas alla karaktärer vi lärde känna i första boken och är plötsligt betydligt mer intressanta. Detsamma gäller för de nya karaktärer vi möter (och det där kära återseendet). Tillför i mixen att Pernilla Ericson är en förbaskat skicklig författare.

Hård storm

Att utsätta karaktärerna för extremväder är ett välanvänt sätt att öka på spänningen och bjuda på något annat än ett vanligt mordfall. Det är ett trick jag alltid uppskattat och Ericson gör det mästerligt – det tillför verkligen en extra dimension. Främst är jag förtjust i scenen där en upprörd samling vita kränkta män försöker ge sig på en misstänkt – Vanmakten och utsattheten som ovädret försätter våra karaktärer i blir som mest påtagligt här och för mina tankar till ett gäng klassiska filmscener och får mig samtidigt att drömma om egna sekvenser jag ännu inte skrivit (jag ska inte kopiera dig rakt av, jag lovar!). Om man någonsin utlyser en tävling för att kröna Sveriges spänningsdrottning så bör Pernilla Ericson stå med på listan över nominerade. Det här är riktigt, riktigt bra och bådar oerhört gott för fortsättningen!

Copyright/fotograf Stefan Tell.
Författare Pernilla Ericson.
Aldrig förut har någon lyckats se så avslappnad ut lutad mot en vägavspärrning. Respekt.