Recension: Sarek

Sarek, av Ulf Kvensler

Ulf Kvensler, skådespelare och manusförfattare som jobbat med bland annat Solsidan och Vår tid är nu debuterar med thrillern Sarek.

“Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken “jag känner igen honom”. Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.”

Mirja

Andra boken på raken där jag får lyssna till Mirja Turestedts uppläsning. Duktig som alltid.

På fjället kan ingen höra dig skrika

Sarek greppar tag om mig direkt. Det är välskrivet, krypande och effektivt. Till en början blir man lite irriterad på karaktärernas agerande – Inte sådär som i skräckfilmer (även om premissen låter som en typisk skräckis) när det både är korkat skrivet OCH korkat agerat. Här kan jag tycka att karaktärerna agerar lite dumt men det är smart skrivet. Om ni fattar. Jag gillar det, hur som. Något annat jag gillar är att bokens femte huvudperson är fjället i sig, för det är verkligen snyggt beskrivet, mer som ett levande väsen än bara vacker natur.

Vändningar, men vad fan?

Spänningen håller i sig även om det på ett par ställen är på väg att bli långdraget – men Kvensler stramar åt tyglarna i rätt tid. Vändningarna är även de riktigt snygga och tillför en extra dimension. Men slutet. Slutet. Slutet?! What the actual fuck? Jag har under sommaren läst lite kommentarer om en spänningsroman betitlad “Gourmand” vars författare fått en del kängor för ett abrupt slut och det ska han fan ha, den självgode jäveln. Men det här? Det får mig osökt att tänka på det där skämtet om att sista avsnittet av Sopranos slutar mitt i en me-

Sarek är spännande och välskriven. 4 av 5 pannkakor.