Recension: Mord överbord

Mord överbord, av Sofia Rutbäck Eriksson

Rutbäck “Ruterik” Eriksson följer upp Katarina Zapp med en spin-off om svärfar Herkules!

“Herkules Persson, pensionerad försäkringsutredare, förstår inte alls varför bonusdottern Katarina skulle tvinga iväg honom på en jorden-runt-kryssning. Fartyget är fyllt av översociala kryssningsgäster, en aktivitetsledare som inte kan ta ett nej, och som om det inte vore nog sker ett mord innan han ens hunnit äta sin första frukost. Nåja, det är åtminstone inte Herkules skyldighet att utreda fallet. Det borde det väl ändå finnas kompetent personal till?
Men inget blir som Herkules tänkt sig, han tvingas tackla situationer som hans inrutade vardag aldrig förberett honom för, och han kämpar mot ryggradsreflexen att vilja bringa ordning i kaos. Men kommer Herkules kunna hålla sig borta från kryssningens mysterium? Eller är det dags att hans gamla yrkeskunskaper och fyrkantiga tänkande äntligen får komma till användning?”

Granberg överbord

Fredde Granberg står för inläsning och gör det såklart fantastiskt. Lite märkligt att höra Katarina, som är med litegrann i boken, läsas upp av honom efter att ha hört Ellen Jelinek sköta det i tolv böcker. Men kul!

Jorden runt, statistiskt sett

Herkules är ju en karaktär vi fått lära känna lite flyktigt i Zapp-serien och jag har sett fram emot den här egna serien som jag vetat om ett bra tag (Det gäller att ha tillgång till inside information ibland!). Mycket känns såklart igen från Rutbäcks nu pausade Zapp-serie. Och det positivt menat. Nya karaktärer (och gamla, kära återseenden), och en ny uppläsare. Upplägget i annat påminner mycket om de andra böckerna, vilket är trevligt. Även om Herkules nu betydligt mer motvilligt slängs in i Mord överbord-intrigen. Vilket gör det ännu lite roligare. Det är färgstarkt och trevligt persongalleri vi får möta på kryssningen. Språket flyter på lika bra som alltid och det bjuds på en hel del galenskaper.

Herkules då? Jo. Han är en smått fantastisk huvudkaraktär. Lite gubbgrinig och vill helst vara själv. Väldigt fyrkantig. Lite autistisk. Och ack så älskvärd. Jag ser fram emot att få bekanta mig mer med honom i kommande böcker.

Och viktigast, för er som gillar Zapp-böckerna och hoppas, hoppas, hoppas: Ja. Gillar man Zapps äventyr så kommer man att gilla det här!

Mord överbord landar på 4 av 5 pannkakor.