Recension: Malström

Malström, av Charlotte Al-Khalili

Nytt år, ny bekantskap. Al-Khalili har haft stor framgång med Malström. Hur håller den?

“En kall januarikväll i Stockholm blir Adam knivskuren, och han förblöder vid en busshållplats på Söder.

Mordet ger upphov till en malström som suger in i alla i dess närhet: Adams mamma, flickvän och bästa vän; polisen som var först på plats, den ansvariga åklagaren, den luggslitna kriminalaren och naturligtvis också den som höll i kniven.

Alla bär på pusselbitar till mordet. Samtidigt försöker de på bästa sätt fortsätta vara hjältar i sina kantstötta liv – eller åtminstone överleva, om de bara kan.”

Lyckat med Lyckow

Maria Lyckow gör en finfin inläsning! Passar materialet väldigt bra.

En ström av trasiga människor

Vi slängs genast in i en fascinerande intrig. Jag fastnar inom loppet av några minuter och det brukar vara ett bra betyg. Det är förbaskat välskrivet, dialogen känns trovärdig och det finns ett driv rakt igenom. Lite intressant när jag reflekterar över boken i efterhand – Den känns längre än den faktiskt är, men inte på ett negativt sätt. Det beror på att det händer mycket, man investerar mycket känslor i karaktärerna och kanske främst det faktum att alla karaktärer som florerar är väldigt fint utmejslade. Alla känns levande. Den ena trasigare än den andra, och flera av dessa människoöden, vare sig det gäller folk med mörka motiv (varav vissa växer fram under bokens gång) eller folk med glutenfritt mjöl i påsen, är så förbaskat intressanta att följa. Jag tänker egentligen inte gå in närmre och berätta om någon specifik karaktär, för det finns så många uppslag. Jag har nog aldrig nämnt ordet karaktär så många gånger i en recension, men det är för att hela den här boken är väldigt, sorry, karaktärsdriven. Jag gillar även hur det känns lite uppdelat – En person jag tidigt i boken faktiskt tror är en av huvudkaraktärerna visar sig inte alls vara det och det är så snyggt upplagt.

Det här kommer att bli en riktigt bra film eller serie en vacker (Netflix, Cmore, pretty please?).

Ja. Ni fattar ju. Jag tycker väldigt mycket om Malström. Vi kan gott och väl säga att mitt ljudboksår 2023 inleds starkt.

Malström är suverän. 4,5 av 5 pannkakor.