Recension: En avgörande ledtråd

En avgörande ledtråd, av Peter Gissy

Gissy är en ny bekantskap och ni som är bekanta med mig och bloggen vet att jag uppskattar att ge mig i kast med nya namn.

“Svensk deckare från Göteborg. Efter skilsmässan håller Michelle Mohlin i Göteborg äntligen på att få ordning på sitt trassliga liv – en bidragande anledning är engagemanget i ett jourhem för misshandlade kvinnor. Michelle har en bakgrund som polis men lämnade yrket för att utbilda sig till rättspsykolog. Trots att hon vill hålla sig ifrån det gamla polisarbetet låter hon sig övertalas att ingå i en nybildad, gränsöverskridande, utredningsgrupp när tjugotvååriga Jessica Andeby påträffas mördad i en svart plastsäck i skogen norr om Göteborg. Den nakna kroppen ger inte polisen några ledtrådar – den pedantiskt noggranne gärningsmannen har städat bort allt utom en sak: ett halvt spelkort.”

En avgörande Leining

Jag behöver inte slösa tecken i onödan. Leining står för uppläsning. Som vanligt gör hon det mycket bra!

Gissy ledtråden!

Det här är som sagt första bekantskapen med Gissy, som varit verksam som författare under en stor del av 2000-talet med flera kriminalare och även ett gäng barnböcker.

Det första som slår mig är att drivet i En avgörande ledtråd är bra. Den håller ungefär samma längd som många liknande inslag i genren och känns inte direkt långdragen mer än i ett par sekvenser. Det har vi att tacka språket för. Gissy skriver nämligen väldigt bra. Karaktärerna känns trovärdiga – även om det fattas lite naiva beslut á la Hollywood-thriller i stil med “Äh, vi delar upp oss”, men det kan jag leva med. Det är lite kul att huvudkaraktären inte är polis – även om hon varit det. Inte för att en rättspsykolog i huvudrollen är något helt nytt under solen, men det är ändå kul som omväxling. Men visst får berättelsens snutar en hel del utrymme också, och det funkar bra. Karaktärerna känns som sagt trovärdiga och Michelle är en trevlig huvudkaraktär att följa. Hon blandas in i fallet på ett högst personligt vis och det ökar spänningen och obehaget.

I övrigt, intrigmässigt, kanske det inte är något som direkt sticker ut. Vi har läst och lyssnat på det förr. Ska jag dra en jämförelse till filmens värld så känns det lite som en sån där man drar igång en söndag när man är lite trött och vill ha något att titta på. Det kanske inte är häpnadsväckande, men det kan överraska i stunder och är, framförallt, underhållande. Men inget som lever kvar i minnet alltför länge.

Det är, dessvärre, ett väldigt aktuellt ämne som tas upp. Men personligen är jag ganska less på kriminalberättelser om unga kvinnor som råkar (extremt) illa ut. Det känns lite gjort.

Med andra ord: Välskrivet, kompetent och underhållande om än inget som direkt sticker ut.

En avgörande ledtråd landar på 3,5 av 5 pannkakor.