Recension: Nemesis

Nemesis, av Ramona Ivener & Alex Storm

Så är den äntligen här: Ramona Iveners första bok i Grimwalkers Storm-universum.

“Jessica Storm ångrar bittert att hon föll för, och gifte sig med, bilhandlaren och senare ledaren för triaderna i Sverige, Alex Storm. Men trots att kärleken slocknat, så brinner det fortfarande en låga i Jessica – hungern efter hämnd. I fyra år har hon förberett sin revansch på alla de som på något sätt var inblandade i mordet på hennes döttrar.

Utåt sett lever Jessica som framgångsrik entreprenör i en exklusiv villaförort men i själva verket är hon Stockholms knarkdrottning. En natt bryter sig två män in i och misshandlar henne brutalt, i sista stund räddas hon av sin nya granne, kriminalkommissarie Cesar Brandel.

Överfallet visar sig vara en del av kampen om makt i Stockholms undre värld och Jessica bestämmer sig för att slå tillbaka på egen hand. Vad hon inte vet är att någon är henne på spåren, beredd att avslöja Jessicas hemliga dubbelliv.”

Leining

Gunilla Leining gör mig aldrig besviken och det här är inget undantag. Som klippt och skuren för materialet.

Grimverse del ett

Jag har länge refererat till ett Grimverse, Grimwalkers motsvarighet till Marvels universum, och det är ju alltid kul att ha rätt, eller hur? Det här är en intressant, frisk fläkt och ett nytt grepp i vår bitvis uttjatade litteraturvärld. Att bygga ut Alex Storms universum och tillåta andra författare kliva in och skriva vidare på etablerade karaktärer är både galet och genialiskt.

Ramona har redan byggt upp sitt eget varumärke med David Ritter-serien, som i mångt och mycket påminner om Keplers böcker sett till såväl fart som vidrigheter och kvalitén i det skrivna ordet. Att låta henne kliva in och skriva vidare om Jessica Storm, Alex numera före detta fru, är ett mycket smart drag. Tidigare Storm-böcker är knökfulla av härliga karaktärer, den ena galnare än den andra. Just Jessica, häftig och företagsam, förtjänar en egen bokserie där hon får träda fram mer i ljuset.

Och hur förvaltas detta? Jag ser likheter mellan Leffes och Ramonas sätt att skriva. De är lika duktiga på att leka med orden och har ett liknande driv. Något annat de delar är sinne för det brutala – för den som lyssnat på tidigare böcker vet att det är våldsamt och blodigt så det står härliga till. Ibland lite på gränsen. Vilket jag gillar. Och Ramona skyr verkligen inte från att gestalta det mörka och bestialiska – I Jessica Storms första egna äventyr går ingen säker och vi möter flera typer med stort våldskapital.

Redan i första kapitlet etableras detta i form av ett övergrepp som sätter avstamp för intrigen. Och fort går det sedan. Boken är bara 6,5 timme lång men knökfull med innehåll. Och det kanske faktiskt är min enda lilla reservation: Det går kanske lite för snabbt. Man hade kanske behövt dra ut på det en timme till, för det är inte bara det att gaspedalen är nedpressad i mattan rakt igenom – Det är även en hel del karaktärer att hålla koll på – Vissa av dem redan etablerade, andra nya. Jag ska inte säga att det blir förvirrande, för här visar Ivener prov på hur vass hon är som författare, men jag hade gärna fått ut ännu lite mer av vissa karaktärer och man hade kunnat skynda intrigen lite mer långsamt och ändå behållit det där väletablerade Grimwalkerska tempot. Jävlar vilken lång mening det där blev. Tur att det är en recension och inte en passage i någon kommande bok – redaktörer har svimmat för mindre.

Det jag tycker mest om här är synergin mellan författarskapen och etablerat universum. Grimwalker har sitt ID, Ivener likaså. Deras likheter märks av och Ivener förvaltar karaktärerna med respekt och kärlek. Hon gör sin egen grej och ändå känns det igen. Medan Grimwalkers böcker är ganska humoristiska och kan hantera även de mest brutala ögonblick med glimten i ögat, trollar Ivener med allvar och det mörker som återfinns i Ritter-serien. Och det fungerar så jäkla bra.

Det ska bli oerhört spännande att se hur Jessica Storms äventyr fortsätter, för det avslutas naturligtvis med en rejäl cliffhanger. Och inte minst blir man än mer sugen på att få ta del av Anna Granlunds kommande bidrag till Grimverse.

Nemesis är en fartfylld karusell. 4,5 av 5 pannkakor.