Recension: Se dig brinna

Se dig brinna, av Anna Granlund

Granlund är tillbaka med tredje boken om Östermalms brandstation och Jessica Frank.

“En brandinspektör hittas död, drunknad, i Värtahamnen. En storbrand i en lagerlokal i samma kvarter, fylld av utländska svartarbetare, leder brandingenjör Jessica Frank in i en skoningslös värld där människoliv sätts på spel för andras vinning. På Östermalms brandstation får brandmästare Stefan Berg en ny utmaning – den första operativa kvinnliga brandmannen någonsin på stationen ska börja på grupp 4. Samtidigt kommer en ung kvinna från Lettland till Sverige med hopp om en ny framtid. Men mörka krafter vill dem alla illa. Jessica bär dessutom på en hemlighet som hon inte kan dölja för all framtid … ”

Berntson

Precis som tidigare är det Sofia Berntson som står för inläsning och det är väl ingen hemlighet att hon är en av mina absoluta favoriter? Hon sköter sig i vanlig ordning suveränt och levererar i toppklass. Jag är inte partisk. Bara lite!

Tredje boken gillt?

De två tidigare böckerna i serien har ju varit riktigt bra, del två snäppet bättre än första. Så hur håller det här? Som ett årgångsvin efter en hård arbetsvecka, typ. Välskrivet precis som tidigare – här finns inget att anmärka på. Korta, snygga meningar, trovärdig dialog. Karaktärerna är intressanta även om inte många direkt sticker ut – men det gör ingenting, för de är beskrivna på ett sätt som gör att man intresserar sig och gillar dem. Ett fett stort plus för det aktuella och skrämmande temat. Jag jobbar själv i byggbranschen och kan ofta skaka på huvudet åt hur saker går till, hur mycket folk kan se mellan fingrarna och kanske främst – hur mycket folk inte vet. Det är en snygg och obehaglig inblick och får intrigen i tredje boken att lyfta ytterligare ett snäpp. Den samtvetslöse byggentreprenören är precis sådär sliskig och obehaglig som man vill ha sin skurk – man går liksom och önskar att han ska råka ut för något hemskt och försvinna ur bilden. Det är fartfyllt, spännande och underhållande rakt igenom. Jessica Franks privatliv tar även det välbehövlig plats och hon är en karaktär jag verkligen kommit att gilla. Hon tar emellanåt lite tveksamma beslut, gör saker som kollegor kanske inte vill veta och har ett lite trassligt liv. Hon är mänsklig, helt enkelt, och på så vis trovärdig.

Och på tal om trovärdighet så finns det en liten del av mig som initialt tycker att intrigen det blir lite väl när intrigen hamnar så pass “nära” våra huvudkaraktärer och brandstationen i samtliga tre böcker, utan att avslöja mer. Men när det sköts så pass snyggt, och med tanke på hur duktig Granlund är på spänningsmomenten så släpper jag ganska snabbt ett sånt huvudbry.

Se dig brinna landar på 4,5 av 5 pannkakor.