Recension: Det sista livet

Det sista livet, av Peter Mohlin & Peter Nyström

Första boken av succéradarparet Peter & Peter (mycket fina namn!). De är inne på del tre som i skrivande stund ligger etta på Storytel-toppen!

“Dottern till VD:n för ett av Sveriges mest framgångsrika företag försvinner spårlöst i Karlstad. Hon tros vara mördad, men ingen kropp hittas.

Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. I behov av en ny identitet kräver han att få bli placerad i Sverige, närmare bestämt i Karlstad. Staden han vuxit upp i, men inte besökt på tjugo år. John får ett nytt namn och ett jobb i cold case-gruppen som utreder det tio år gamla försvinnandet.

Det blir snart tydligt att Johns vilja att få komma till Karlstad och jobba med just det här fallet handlar om mer än att återse sitt barndoms Värmland. Samtidigt växer oron för att hans verkliga identitet ska röjas och han får allt svårare att balansera sina hemligheter.”

Brynolfson

Reine Brynolfsson står för inläsning. Han gör det väldigt bra som vanligt.

Karlstad, USA

Berättelsen om FBI-agenten som flyttar till Karlstad – Smaka på den premissen. Här bjuds vi på en underhållande men ganska mörk kriminalare, men det är ju ta mig fasen stoff till en svensk buskis. Jag tänkte lite på svensk-amerikanska Johan Glans-ledda Swedish Dicks. Nog om det. Adderley har svenskt påbrå och flyttar av olika anledningar hem till Sverige.

I bagaget har han alltså en ny identitet och ett personligt motiv att ge sig in i utredningen av ett gammalt cold case. Det är en väldigt intressant upptakt och jag dras snabbt in i intrigen. Slås fort gör man också av det faktum att dessa två Petrar skriver väldigt bra. De tappar mig en stund ett par-tre timmar in då jag börjar bli lite rädd att det här ska utvecklas till en standarddeckare av typen som jag kan lyssna igenom för att fem minuter senare ha glömt bort.

Men nej nej nej. Petrarna är bättre än så. De bygger upp det och, precis som citatet som nämns – “Just when I thought I was out, the pulled me back in”. Man bygger upp spänningen så jäkla snyggt. Intrigen bjuder på en hel del intressanta och oväntade svängar. Därtill är karaktärerna riktigt intressanta och trovärdiga – John Adderley som huvudperson växer väldigt snabbt (inte ordagrant, han är redan fullvuxen) och blir högintressant. Jag kan möjligen känna av att boken faktiskt är 16 timmar lång, även om jag inte kan säga att det finns någon passage som är i behov av häcktrimning. Tvärtom behöver vi nog den här uppbyggnaden och det är både underhållande, spännande och väldigt sorgligt. Den här duon kan leka med våra känslor och det är tecken på ett väldigt bra författarskap.

Jag lämnar denna första bok om Karlstads egen FBI-agent med en önskan om att snart (efter att ha betat av x antal andra böcker som pockar på uppmärksamhet i bokhyllan) få ge mig in i del två.

Det sista livet landar på 4 av 5 pannkakor.