Brandmannen, av Ulf Kvensler
Kvensler, mannen som haft ett finger med i flera stora tv-serier, debuterade med suveräna Sarek. I höstas släpptes hans andra bok …
Om boken
“Isak jobbar i hemtjänsten på en liten småländsk ort. En dag blir han kontaktad av sin pappa, en internationellt känd konstnär som lämnade Isak i barndomen. Nu är han döende och vill försonas. Han vill också testamentera sin förmögenhet till Isak – men det finns vissa förbehåll. Isak och hans flickvän Madde åker för att hälsa på pappan och blir indragna i ett psykologiskt spel där gränsen mellan verklighet och mardröm suddas ut – ett spel på liv och död.”
Salzberger
Alexander Salzberger är, vågar jag påstå, en av våra absolut bästa inläsare och det här är troligen hans hittills bästa prestation. Boken berättas ur Isaks perspektiv och Salzberger gör en helt fenomenal tolkning som i kombination med Kvenslers språkbruk gör att det faktiskt känns som att vi kastas rakt in i en ung mans sinne. Det här är en kombination av inläsning och författarskap som sticker ut mer än vanligt.
Från fjällhöjder till psykologiska djupdykningar
Det har gått ungefär två år sedan jag lyssnade på Sarek så jag har den inte färsk i minnet, men jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den, även om jag var en av de som inte var helt såld på slutet – En bok jag faktiskt skulle vilja lyssna om vid tillfälle. Typ när den digitala bokhyllan betats av … Who am I kidding?
Hur som. Det är inte med små förväntningar man tar sig an Kvenslers nya efter den där mörka Visit Fjällen-reklamen.
Brandmannen är något helt annat och ändå inte. Kvensler har funnit något av ett eget ID och det handlar i mångt och mycket om att röra om i grytan och bjuda på annorlunda skapelser. Sarek var en smart twist på en premiss vi sett många gånger i exempelvis skräckfilmer och thrillers. Brandmannen bjuder på klurigheter och krypande obehag i en psykologiskt närgånget berättad mindfuck där man till slut ifrågasätter allt. Jag har emellanåt sagt mig ha svårt för berättelser i jag-form då det kan vara svårt att få till fungerande spänning – en väldigt personlig åsikt som jag står för. Jag föredrar helt enkelt andra perspektiv, men här kommer Ulf Kvensler och sticker hål på den där ballongen som är mitt uppblåsta tyckarego och visar att jo, din tjurige fan, det går visst. Jag skulle vilja dra det så långt som att säga att det här är den absolut bästa roman, skriven i jag-form, som jag lyssnat på (mycket “jag” i texten. Ironiskt, eller hur?). Den psykologiska djupdykningen är så påtaglig och snygg, intrigen smart och uppbyggnaden håller mig på halster rakt igenom.
Lägg till spännande och minst sagt oväntade vändningar, häftiga miljöer och en inre dialog och resa som är så genomtänkt. Det finns ett par vändningar som går att lista ut relativt snabbt för den erfarne lyssnaren/läsaren/filmnörden, men det förvaltas på ett så snyggt sätt att det ändå sticker ut. Som nämndes tidigare så har man i det här fallet dessutom parat ihop en suverän författare med en suverän inläsare och det gör underverk för berättelsen. Salzberger ÄR Isak och det känns verkligen som att få karaktärens tankar, tvivel och fasor rätt in i öronen. Det är oerhört snyggt.
Jag hade kunnat skriva mer, men känner att ovan ändå räcker för att ge en ganska klar bild av hur bra Brandmannen är. Så. Är ni sugna på att ge er i kast med en välskriven, annorlunda spänningsroman? Leta inte längre.